Romantikus és krimi toposzok

A toposzokra (angolul: trope) gyakran rásütik a klisé bélyegzőt. Pedig a toposz nem egyenlő a klisével, viszont nagyon hasznosak, ha íróként ismerjük és jól tudjuk használni őket. Arról nem is beszélve, hogy a könyvmarketingnél is elég jól jönnek.

Kezdjük azzal, mi is az a toposz!

Általános témák, motívumok, helyzetek a zsánerirodalmi regényekben. Nyilván azért lettek általánosak, mert az olvasók szívesen olvassák és keresik is őket. Sőt, csalódottak lesznek, ha olvasnak egy regényt, és abból hiányzik az adott zsánerre jellemző minden toposz. Romantikus regény szerelmespár és happy end nélkül? Krimi nyomozó és hullák nélkül? Ezek általában kiakasztják az olvasókat, mert egyszerűen nem ezt várják a szórakoztatóirodalmi regényektől. Vagyis a toposzok tágabb értelemben a regények építőelemei is, amik nélkül nem fog jól működni a cselekmény.

A fentiekből következik, hogy minden zsánernek megvannak a saját toposzai, de ebben a bejegyzésben én a romantikára és a krimire fogok rámenni. Az én egyik kedvenc romantikus toposzom az ellenségből szeretők (enimies to lovers), egy krimi toposz pedig, amit szintén kedvelek, a magányosfarkas nyomozó, aki egyedül dolgozik, és senkitől sem fogad el segítséget (lone detective). (És mivel szeretem őket, mindkét toposz meg is jelent a Lowdeni boszorkányhajsza regényemben :D)



Minden klisé toposz, de nem minden toposz klisé.

Íróként a legjobb úgy tekinteni a toposzra, mint egy alapötletre, amiből aztán azt hozol ki, amit csak szeretnél. Most lehet, hogy sokakat el fogok borzasztani, de szerintem nincs új a nap alatt. Már mindent megírtak legalább egyszer, nincsenek nagy, igazán egyedi ötletek. De ez nem baj, mert a megvalósítás részletei számítanak meg az író saját stílusa. Tehát nyugodtan nyúljunk bármely toposzhoz, aztán vigyük bele magunkat, fordítsunk rajta egyet, esetleg tegyünk bele pár szokatlan elemet, és onnantól nem kell aggódnunk.

Ahhoz, hogy a toposzokat jól tudjuk használni, ismerni kell őket, legalább a saját zsánerünkben. Aki meg kevert zsánert ír, mint én, annak kettőét is. (A kevert zsáner néha szívás :D) Ehhez a legjobb nyilván az, ha minél többet olvas az ember a saját zsánerében, és nem csak a klasszikusokat, hanem a kortárs regényeket is. Így megismerhetjük, mely toposzokat használják ezek a regények, és hogyan. Csakis utána tudunk ügyesen csavarni a toposzokon úgy, hogy elkerüljük a klisét. Míg ha nem vagyunk elég olvasottak, előfordulhat, hogy azt hisszük, milyen egyedit alkottunk, miközben pedig nem is.



Persze azért a toposzokat máshogy is el lehet baltázni.

Leginkább úgy, amikor egy népszerű toposzt próbálunk ráhúzni a könyvre. Maradva a korábbi egyik példámnál, rengeteg olyan regénnyel találkozom, ami ellenségből szeretőkként van eladva, miközben a két főszereplő nincs is igazán rosszban a regény elején. Nincsen közöttük valódi ellenségeskedés vagy gyűlölet, ami aztán átfordul szerelemmé, csak maximum valami kis nézeteltérés. Vagy a barátságból szerelemnél is találkoztam már olyan történettel, ahol igazán nem is voltak barátok a főszereplők, inkább csak ismerősök.
Tanulság: ha használunk egy toposzt, akkor ne heréljük ki, a lényege mindig maradjon meg.

A toposz, mint marketingeszköz.

Az olvasók szeretik a toposzokat. Vannak kedvenceik közöttük. Így ha mi tisztában vagyunk azzal, milyen toposzok vannak a regényünkben, és azokat feltüntetjük a könyvünk marketingjében, akkor az jobban el fog jutni a célközönséghez. Sőt, ha direkt keresik az adott toposzt, akkor hamarabb rábukkannak a mi könyvünkre is.

Az angolszász nyelvterületen ez annyira elterjedt, hogy már a címbe is beleviszik a fő toposzt. Például By a Thread: A Grumpy Boss Romantic Comedy, ami Lucy Score egyik könyve, ami sajnos nincs lefordítva magyarra, pedig nagyon jó. Vagy Shantel Tessier magyarul is megjelent könyvének ez az angol címe: The Ritual: A Dark College Romance.
Ez a megoldás amúgy angolul még elmegy, de magyarul egyelőre kevésbé tudom elképzelni. Viszont azt igen, amikor a fülszöveg végére felsorolják a regényben megjelenő fontosabb toposzokat. (Persze csak azokat, amik nem spoilereznek.) De ha valakit elriaszt a felsorolás is, a fülszöveget azért mindenképp érdemes megírni úgy, hogy abból átjöjjön, milyen toposz van a könyvben. Még egyszer hangsúlyozom, nem ettől lesz klisés egy könyv, ellenben a célközönség sokkal könnyebben rátalál.



Romantikus toposzok

Rengeteg van belőlük, de tényleg, meg sem próbálom mindent felsorolni. Inkább csak egy ízelítő mutatok. (A saját könyveim zárójelben mögöttük.)
  • Friends to lovers - barátságból szerelem (Felföldi rejtélyek 4.)
  • Enimies to lovers - ellenségből szerelem (Lowdeni boszorkányhajsza, A Kristály Villa titka)
  • Friends to enimies to lovers - barátságól ellenségek, majd szerelmesek (csak hogy keverjük az előző kettőt XD)
  • Age gap - korkülönbség (Boldogságra kényszerítve)
  • Arranged marriage - elrendezett házasság (Boldogságra kényszerítve)
  • Best friend's siebling - legjobb barát testvére
  • Billionaire romance - milliomos románc
  • Blind date - vakrandi
  • Boy/girl next door - szomszéd fiú/lány
  • Fake relationship - álkapcsolat
  • One bed - egy ágy
  • Forced proximity - összezártság (Szökevény hableány, A Kristály Villa titka)
  • Forbidden romance - tiltott szerelem
  • Soul mates - lelkitársak (A kastély réme)
  • Love triangle - szerelmi háromszög (A múlt bűnei)
  • One night stand - egy éjszakás kaland (Felföldi rejtélyek 4.)
  • Rock star romance - rock sztáros romantika
  • Second chance romance - második esély (Felföldi rejtélyek 4.)
  • Secret admirer - titkos imádó
  • Single parent - egyedülálló szülő (Csontvázak a szekrényben)
  • Step sibling - mostohatestvér (Itáliai rejtélyek)
  • Unexpected pregnancy - nem várt terhesség
  • Drunk in Vegas - részegen összeházasódós
  • Wrong side of the track - ellenkező társadalmi körülmények között élő pár
  • Office romance - munkahelyi románc (Felföldi rejtélyek 4.)
  • Opposite attracts - ellentétek vonzzák egymást (pl. grump-sunshine - mogorva-vidám) (A kastély réme, Lowdeni boszorkányhajsza, Szökevény hableány)
  • Forbidden love - tiltott szerelem
  • Amnesia - amnézia
  • Reversed harem - fordított hárem (több férfi - egy nő)

Itt egy nagyon hosszú romantikus toposz listát találtok: The Ultimate Romance Trope Master List



Krimi toposzok

Ezekből is sok van, de valószínűleg azért kevésbé elterjedtek, mert rengeteg közülük lelövi a fordulatokat vagy a regény végét, és emiatt sem a fülszövegbe, sem a könyv reklámjába nem jó ötlet beletenni őket :D De persze azért íróként nem árt tisztában lenni velük. (Ide csak spoilermentesen írom bele a saját könyveimet is :D)

  • Lone detective - magányosfarkas nyomozó (Lowdeni boszorkányhajsza, A múlt bűnei)
  • Amateur detective - amatőr nyomozó (A kastély réme, Boldogságra kényszerítve)
  • Private eye - magánnyomozó (Holttest az Ambróziában, Csontvázak a szekrényben, Vérbeli detektívek)
  • Bromance - férfiak közötti barátság (Vérbeli detektívek)
  • Murder for love - szerelmi gyilkosság
  • Murder for inheritance - örökség miatti gyilkosság
  • Blackmail - zsarolás (Csontvázak a szekrényben)
  • Revenge - bosszú
  • Unreliable alibi - megbízhatatlan alibi
  • Incompetent police - inkompetens rendőrség
  • Cold case - régi, megoldatlan bűnügy
  • Suicide - öngyilkosság(nak tűnő eset)
  • Where is the body? - amikor nem találják a holttestet
  • Missing person - eltűnt személy
  • Serial killer - sorozatgyilkos
  • Copycat killer - másoló gyilkos
  • Smart killer - intelligens gyilkos
  • Locked room - bezárt szoba
  • Race aginst time - lejár az idő

Itt megtaláltok minden krimi toposzt, ráadásul szépen csoportosítva: List of Mystery and Crime Novel Tropes

Szerintem a fentiekből már lejött, hogy szeretem a toposzokat. És egyébként nagyon remélem, hogy idehaza is jobban el fognak terjedni. Sokat olvasok angolul, és Amazonon a toposzoknak köszönhetően nagyon gyorsan találok kedvemre való könyvet. Szeretném, ha a magyar könyveknél is ez lenne, és az írók nem éreznék azt, hogy mivel megjelennek toposzok a regényeikben, azzal ők vagy maga a regény kevesebb.
Plusz előny, hogy ha tisztában vagyunk vele, mely toposzok vannak a regényünkben, könnyebben tudjuk szűrni az olvasói visszajelzéseket is. Például ha az ellenségből szeretők regényemre kapok egy olyan visszajelzést, hogy fúj, hát ezek túlságosan utálják egymást a könyv elején, vagy a korkülönbséges regényemre egy olyat, hogy ez a nagy korkülönbség undorító, akkor legyintek csak, hogy hát épp ez volt a célom. :)

Nektek mik a kedvenc toposzaitok?


Olvass bele a regényeimbe, és menj biztosra:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Az elmúlt hónap legnépszerűbb bejegyzései