A könyvek születése és a munka, ami mögötte van

Alig telt el tíz nap, mióta megjelent A tetováló, és máris kikerült az internetre, másik két FairBooksos e-könyvvel együtt. Dühös vagyok és csalódott. Mert valaki ezzel megint lenullázta a munkánkat, amit a könyveinkbe fektetünk. És nem csak az írók munkáját, hanem az összes szakemberét, aki a regényeink megjelenéséhez hozzájárul.

Közben biztos naiv és ostoba is vagyok, mert még mindig abban bízom, hogy azért tesznek ilyet az emberek, azért töltik fel más művét netszerte, azért töltik le a fizetős e-könyveket ingyenesen, mert nem tudják, hogy ezzel anyagi és erkölcsi kárt okoznak. Mert nem tudják, mennyi munka van egy könyv mögött. Szóval itt az idő, hogy elmondjam, egy könyv megszületéséhez menni embernek mennyi munkaórája szükséges.

1. Minden az íróval kezdődik. Az ő fejében kezd el formálódni egy ötlet. A cselekmény egy része, egy karakter, esetleg egy jelenet. Ezek köré építi fel a regényt. Ez még jóval azelőtt történik, hogy nekiállt volna írni, ám ilyenkor is rengeteget foglalkozik a készülő történettel. Vázlatot ír, vagy csak fejben kezdi el megformálni a sztorit. Utánanéz a háttérnek, a helyszíneknek, a foglalkozásoknak, az adott kornak. Kutat, megismerkedik mindennel, amiről a könyvében szó lesz, hisz akkor tud kellően hiteles lenni. Felépít egy világot, ha épp spekulatív fikciót ír. Ez a kutatómunka és a vázlatolás írótól és a regény témájától függően lehet pár hét, pár hónap, de ennél több is. (Pl. egy teljesen saját világ köré épülő fantasynál vagy egy történelmi regénynél nem túlzás éveket említeni.) Vagyis az író már azelőtt rengeteg időt belefektet a regényébe, hogy leírt volna belőle akár egyetlen mondatot is.

2. Amint megvan a kellő háttéranyag, következik az írás. Nyilván ennek az időtartama függ attól, mennyire gyorsan ír a szerző, milyen hosszú lesz a műve, mikor tud időt szakítani az írásra (mint bizonyára tudjátok, az írók nagyrészt nem fő foglalkozásban írók, van más munkájuk is).
Ha már A tetoválóval kezdődött a poszt, azt fogom felhozni példának. Tizennyolc, viszonylag rövid fejezetből áll. Minden fejezetre általában egy-két napot szántam. Szóval nagyjából egy hónapnyi időm van a megírásában. Mellette persze mást is csináltam, szerkesztettem a Gyilkosság a krimifesztiválon könyvemet, tördeltem, novellákat írtam a Felföldi rejtélyekhez. (Elég ritka luxus az, ha az író egyetlen történettel tud kizárólag foglalkozni, és nincs mellette más dolga.)
Szóval az az egy hónapnyi munka több hónapra nyúlt el. De számoljunk egy hónappal. És A tetováló egy kisregény. A szokásos regényeim háromszor ilyen hosszúak, vagyis azoknál minimum három hónapot kell számolni csupán az írásra. És persze azzal, hogy megírtam a történetet, még messze nincs vége a munkának. Sőt, ezután jön a neheze!

3. Miután elkészült a regény első vázlata (nem véletlenül hívjuk első vázlatnak, ugye, mert ez még rengeteget fog változni), az írók pár hetet pihentetni szokták a kéziratot. Erre azért van szükség, mert írás közben annyira benne vagyunk a történetben, szinte benne élünk, hogy nem vesszük észre a hibákat, amiket ejtettünk. Viszont pár hét után friss szemmel tudjuk átolvasni, és olyankor bizony sok-sok hiba fel fog tűnni. Szóval pihentetés után a következő lépés az átolvasás, javítás, átírás. Ez még nem a szerkesztés. Ezt az író saját maga csinálja, egyszerűen azért, mert ilyenkor ő maga is rengeteg hibát ki tud szűrni, és ezáltal egy jobb kéziratot tud tovább küldeni a szerkesztőjének. (Tudom persze, hogy sok író ezt a lépést kihagyja, és rázúdítja a szerkesztőjére a kézirata első, meglehetősen borzalmas állapotú vázlatát. Na, nálunk a FairBooks Kiadónál ilyen nincs. Igenis rá kell szánni az időt a kéziratra, nincs rohanás, nincs hanyagság.) Ez a pihentetéssel, javítással, átírással együtt minimum egy hónapot igénybe szokott venni.

4. Eltelt három-hat hónap a regény hosszától, témájától és az író munkatempójától függően, és most kezdődik az igazán kemény munka. A szerkesztő megkapja a kéziratot. Elolvassa, és mellékel hozzá egy szerkesztői jegyzetet, ami a nagyobb javításokat tartalmazza. (A cselekményszálak hibái, logikai bukfencek, a háttér hiányosságai, a szereplők motivációinak hiányosságai stb.) Ezt hívjuk fejlesztő szerkesztésnek. A szerkesztőnek ez minimum pár nap - egy hét munka (már ha kellő odafigyeléssel foglalkozik az adott kézirattal). Az írónak a javítás jó pár hét, attól függően, mennyire sok javítanivalója van.

5. Amint készen van a fejlesztő szerkesztés, jön a stilisztikai szerkesztés. Ilyenkor a szerkesztő újra átolvas, és már a kézirathoz fűzi hozzá a javaslatait és a javításokat. Ilyenkor a stílust egységesíti, a szöveg gördülékenységét, a jó szóhasználatot figyeli, kigyomlálja a nem magyaros kifejezéseket, a szóismétléseket, és mindent, ami nem passzol a szöveghez. Ez neki újabb pár nap munka, nyilván a kézirat hosszától függően. Az írónak is kell pár nap, hogy újból végigmenjen a kéziratán és javítson.

6. Még mindig nem végeztünk viszont, most jön a korrektúra. A korrektúra során a helyesírást, a központozást, az elütéseket javítja a korrektor. Ismét a regény hosszától függ, de legalább néhány nap munka ez is. Itt az írónak már csupán annyi a dolga, hogy a korrektúrázott, végleges szöveget újra átolvassa. Ilyenkor már túl vagyunk jó pár átolvasáson. Vagyis csupán a regény átolvasására szánt időnket napokban lehet mérni.

7. Ezután jön a tördelés. Mióta megtanultam tördelni, én szoktam ezt csinálni. A jobb tördelőprogramok díja borzasztóan magas, amit mi kis kiadóként egyelőre nem engedhetünk meg magunknak, ezért sok mindent manuálisan kell igazítani a szövegen. Így a tördelés is a szöveg hosszától függően pár nap szokott lenni, maximum egy hét, ha hosszú kéziratról beszélünk, amiben képek vagy egyéb extrák vannak (pl. nálam a Felföldi rejtélyeknél a fejezetcímek)

8. Mindeközben a grafikus készíti a borítót a könyvekhez. Egy e-könyvnél ez nyilván kevesebb idő, egy nyomtatott könyvnél több. De bármelyik is legyen, a grafikus kemény munkaórákat tölt a borító tökéletesítésével.

9. Végül nyomtatásban megjelenő könyveknél nyomdakész pdf fájlt kell készíteni, az e-könyveknél pedig epub és mobi formátumú elektronikus könyvfájlokat kell generálni. Ez már nem sok idő, de mégis csak valakinek a munkája.

10. Az e-könyveket ezután feltöltjük a különböző webshopokba - ez szintén időt és munkát vesz igénybe. A nyomtatott könyvek pedig mennek a nyomdában, ahol a nyomdai szakemberek dolgoznak azon, hogy megszülessen a papírkönyv, amiket aztán még el is kell szállítani a boltokba, majd a vásárlókhoz.

Ha összeszámoljuk mindezt, akkor megkapjuk, hogy legalább féltucat ember minimum fél éves, de átlagban inkább éves munkája van benne egy könyv megjelenésében. És ennek a rengeteg munkának a termékét valaki pár kattintással felteszi a netre bárki számára elérhetővé... Most őszintén, ti nem lennétek rohadtul dühösek a mi helyünkben?


 Legyél az oldalam rendszeres olvasója, hogy soha ne maradj le az új bejegyzésekről:

Az e-könyveimet már a DiBook webshopjában is eléritek:


Következő nyomtatásban megjelenő regényem, a Boldogságra kényszerítve továbbra is 30% kedvezménnyel rendelhető elő. Az előrendelők között tíz darab ajándékot sorsolunk ki, melyek közt vannak a könyvhöz készült ékszerek és könyvcsomag is.

Ha máshonnan rendelnéd elő:




Megjelent A tetováló! Megvásárolható itt:


A Gyilkosság a krimifesztiválon bekerült Az év könyve szavazáson az elődöntőbe! Szuper boldog vagyok! :) Ha tetszett a könyv, a lenti linken tudsz rá szavazni. Ezúttal a tét a döntőbe jutás. Ráadásul a szavazók könyveket is nyerhetnek! Köszönök minden szavazatot!

Ha másra is kíváncsi vagy tőlem, olvass bele a regényeimbe:

Mindegyik regény nyomtatott és elektronikus formában is megrendelhető tőlem a FairBooks Kiadó webshopján keresztül utánvéttel és online bankkártyás fizetéssel is, akár dedikáltan.

A regényeim megtalálhatóak a következő helyeken is:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Az elmúlt hónap legnépszerűbb bejegyzései